Nieuw onderzoek toont aan dat als je wilt dat kinderen met ADHD leren, dat je ze moet kunnen laten bewegen. Het bewegen van de voeten, benen en op de stoel van kinderen met ADHD zijn eigenlijk van vitaal belang voor het onthouden van informatie en het werken aan complexe cognitieve taken.
De bevindingen tonen aan dat de oude heersende methoden voor het helpen van kinderen met ADHD misplaatst kunnen zijn.
De gebruikelijke methoden verminderen hyperactiviteit. Het is precies het tegenovergestelde van wat we moeten doen voor een meerderheid van de kinderen met ADHD. De boodschap is niet: ‘laat ze rondlopen in de kamer,’ maar het moet voor hen makkelijk zijn om te kunnen bewegen, zodat zij het niveau van alertheid dat nodig is voor cognitieve activiteiten kunnen behouden.
Eerder onderzoek had al aangetoond dat de overmatige beweging, wat een handelsmerk is van hyperactieve kinderen – waarvan eerder gedacht werd altijd aanwezig te zijn – eigenlijk alleen duidelijk is wanneer ze de uitvoerende hersenfuncties van de hersenen gebruiken, met name hun werkgeheugen.
De nieuwe studie gaat een belangrijke stap verder, waaruit blijkt dat de bewegingen een doel hebben.
Wat we hebben gevonden is dat wanneer ze meer bewegen, de meerderheid van hen beter presteert. Ze moeten bewegen om de alertheid te behouden.